7. Nedeľa - Eucharistia a ostatné prejavy

1. Úvodná pieseň
2. Modlitba Otče náš
3. Čítanie zo Svätého písma: Sk 20, 7– 20
 
Keď sme sa v prvý deň týždňa zišli na lámanie chleba, Pavol s nimi hovoril, lebo na druhý deň chcel odcestovať, a pretiahol reč až do polnoci. V hornej sieni, kde sme boli zhromaždení, bolo mnoho lámp. Istý mladík menom Eutychus sedel v okne, a pretože Pavol dlho hovoril, tvrdo zaspal. Premožený spánkom spadol z tretieho poschodia dolu. Zdvihli ho mŕtveho. Pavol zišiel dole, ľahol si naň, objal ho a povedal: „Neplašte sa, lebo jeho duša je v ňom.“ Potom sa vrátil hore, lámal chlieb a jedol, dlho, až do svitania, ešte hovoril a potom odišiel. Chlapca priviedli živého a nemálo ich to potešilo. My sme skôr nasadli na loď a odplavili sme sa do Assonu, kde sme mali pribrať Pavla; on tak určil, lebo sám chcel ísť po súši Keď sme sa s ním v Assone zišli, vzali sme ho a išli sme do Mitylény. Odtiaľ sme sa odplavili a na druhý deň sme sa dostali naproti Chiosu, v ďalší deň sme pristáli pri Samose a v nasledujúci sme došli do Milétu. Pavol sa totiž rozhodol obísť Efez, aby sa nezdržal v Azli, lebo sa ponáhľal, aby bol na Turíce podľa možnosti už v Jeruzaleme. Z Milétu poslal do Efezu a zavolal si starších cirkvi. Keď k nemu prišli, povedal im: „Vy viete, ako som bol s vami celý čas od prvého dňa, čo som vkročil do Ázie ako som slúžil Pánovi so všetkou pokorou v slzách a skúškach, ktoré na mňa doliehali z úkladov Židov; ako som nezanedbal zvestovať vám všetko užitočné a učil som vás verejne i po domoch.“
 
4. Čítanie z učenia Cirkvi
1. Nedeľa je srdcom celého liturgického roka, pretože oslavuje Pánovu smrť a vzkriesenie, ktoré sú stredobodom celých dejín a prameňom, z ktorého vyviera celá spasiteľná milosť. Takto ju chápali a slávili apoštoli a prvé kresťanské spoločenstvá.
 
2. Eucharistia bola od počiatku stredobodom nedele. Svedčia o tom Abitenskí mučeníci, keď boli zajatí pri slávení Eucharistie v nedeľu. Keď sa ich pýtali na dôvod, prečo prestúpili cisárov prísny rozkaz, odpovedali: „Sine dominico non possumus“: t.j. ak sa nestretneme na nedeľnom slávení Eucharistie, nemôžeme žiť. Potrebujeme silu čeliť našim každodenným ťažkostiam a nepodľahnúť im.
 
3. Avšak nedeľa okrem slávenia Eucharistie pokračuje ďalšími sláveniami a skúsenosťami, ako spoločné stretnutie, záujem a preukázanie pozornosti chudobným, oddych, atď.
 
4. Preto je dôležité zdôrazniť a zvýrazniť nedeľnú Eucharistiu a nedeľu ako zvláštny deň viery, deň vzkrieseného Pána a daru Ducha. Účasť na Eucharistii by mala byť stredobodom nedele pre každého pokrsteného. Je to nevyhnutná povinnosť, ktorá sa má chápať nielen ako vyplnenie predpisu, ale zároveň ako požiadavka opravdivého uvedomelého a celkového kresťanského života. Povinnosť mať účasť na Eucharistii každú nedeľu je jedným zo zvláštnych aspektov identity kresťanského spoločenstva, dokonca aj keď žije v takých okolnostiach, kde je v menšine, alebo v izolovaných, či ťažkých podmienkach.
 
5. Nedeľná Eucharistia tým, že zhromažďuje kresťanov spoločne ako Božiu rodinu okolo stola Slova a Chleba Života, je zároveň najúčinnejším liekom proti rozptýleniu, pretože je privilegovaným miestom, kde sa neprestajne pestuje a prežíva spoločenstvo.
 
6. Z týchto dôvodov musí byť nedeľná Eucharistia stredobodom náboženského života rodičov a celej rodiny. Keď deti vidia, ako sa ich rodičia spolu s nimi zúčastňujú na nedeľnej Eucharistii, osvoja si to pre svoj život a urobia hlavným prvkom svojej zbožnosti. Účasť na nedeľnej Eucharistii má byť pre rodinu predmetom najvyššieho úsilia, pretože presahuje všetky iné, akokoľvek vznešené a hodnotné nedeľné činnosti.
 
7. Ak existuje opravdivá účasť na Eucharistii, a to predovšetkým prijatím sv. prijímania, nabáda nás k tomu, aby sme žili v rozmere kresťanskej lásky. Rodičia preto musia byť živým príkladom pre svoje deti, ak ide o starosť o chudobných a núdznych.
 
8. Sviatosť Eucharistie treba prijímať hodne; keď si je niekto vedomý, že spáchal smrteľný hriech, je nevyhnutné, aby sa zmieril vo sviatosti pokánia, pretože sv. Pavol hovorí: „Kto by teda jedol chlieb alebo pil Pánov kalich nehodne, previní sa proti Pánovmu telu a krvi“ (1 Kor 11, 27).
 
5. Úvaha predsedajúceho
 
6. Dialóg
Aké rozmery viery zvýrazňuje nedeľa?
Prečo je také dôležité zúčastňovať sa spoločne ako rodina na nedeľnej omši?
Môžeme sa po skončení sv. omše cítiť bezstarostní, pretože sme si „už splnili“ svoju povinnosť?
 
7. Predsavzatie
 
8. Modlitba Zdravas Mária a prosba:
Kráľovná rodiny, oroduj za nás!
 
9. Modlitba za rodinu
Ó Bože, Ty nás každú nedeľu zhromažďuješ okolo stola svojho Slova, Tela a Krvi Tvojho Syna, aby sme slávili pamiatku vzkrieseného Pána, prosíme Ťa, keď nadíde nedeľa bez konca, dožič nám žiť ako jedna rodina, ktorá chváli Tvoje milosrdenstvo naveky. Skrze Ježiša Krista, nášho Pána.
 
10. Záverečná pieseň