2. Deti: znamenie a ovocie manželskej lásky

1. Úvodná pieseň
2. Modlitba Otče náš
3. Čítanie zo Svätého písma: Žalm 127, 3–5
 
„Hľa, Pánovým dedičným darom sú synovia, jeho odmenou je plod lona… Blažený muž, ktorý si nimi  tulec naplnil: neutrpí hanbu, keď bude rokovať s nepriateľmi v bráne.“
 
4. Zamyslenie
Odraz Boha v človeku
Stvorením muža a ženy na svoj obraz a podobu Boh zavŕšil a dokonal dielo svojich rúk. Povolal ich k zvláštnemu zdieľaniu Jeho lásky a moci Stvoriteľa a Otca prostredníctvom voľnej a zodpovednej spolupráce pri odovzdávaní daru ľudského života. Z toho vyplýva, že základná úloha rodiny je slúžiť životu, je to dejinné uskutočňovanie originálneho požehnania Stvoriteľa – odovzdávať prostredníctvom plodenia Boží obraz z človeka na človeka (podľa Gen 5, 1–3).
Plodnosť je ovocie a znak manželskej lásky, žijúce svedectvo úplného vzájomného odovzdania sa manželov: ozajstné uskutočnenie manželskej lásky a úplného zmyslu rodinného života, ktorý z toho vyplýva. Má jediný cieľ – ten, že pár je pripravený s rozhodnosťou v srdci spolupracovať s láskou Stvoriteľa a Spasiteľa, ktorá ich prostredníctvom bude deň čo deň rozširovať a obohacovať Jeho vlastnú rodinu. Napriek tomu nie je plodnosť manželskej lásky obmedzovaná iba na plodenie detí, akoby sa to dalo chápať vyslovene z hľadiska ľudskej dimenzie uvažovania: plodnosť je rozširovaná a obohacovaná ovocím morálneho, duchovného a nadprirodzeného života, ktorý otec a matka dávajú svojim deťom na dosah a cez ne potom ďalej Cirkvi a celému svetu. Učenie Cirkvi súčasnosti je situované v spoločenských a kultúrnych súvislostiach, ktoré komplikujú jeho chápanie a o to je naliehavejšia podpora ozajstného dobra muža a ženy.
 
Logika darovania
Keď muž a žena v manželstve vzájomne dávajú a prijímajú jeden druhého v jednote „jedného tela“, logika úprimného odovzdania seba samého sa stáva súčasťou ich života. Bez toho by bolo manželstvo prázdne, tak, ako sa stáva spoločenstvom rodičov a detí, ktoré je vybudované na logike dávania sa. Keď rodičia odovzdajú život dieťaťu, nové ľudské „ty“ sa stáva súčasťou obzoru „my“ manželov; je tu človek, ktorého rodičia budú volať novým menom: „náš syn, naša dcéra...“. „Získala som človeka od Pána“ (Gen 4,1) – povedala Eva, prvá žena v histórii, človeka – ľudskú bytosť, najprv očakávanú deväť mesiacov a následne zjavenú rodičom, bratom a sestrám. Proces od počatia a rastu
v matkinom lone až po pôrod umožňuje vytvoriť priestor, v ktorom môže byť nová bytosť objavená ako dar: naozaj toto je to, čo je úplným začiatkom. Mohli by sme azda na túto slabú a bezmocnú bytosť, úplne závislú od svojich rodičov a úplne im odovzdanú, nazerať z nejakého iného hľadiska? Novorodené dieťa dáva samo seba svojim rodičom od úplného počiatku svojej existencie. Už samotná jeho existencia je darom, prvým darom Stvoriteľa tvorstvu.
 
Deti nie sú právom rodičov
Dieťa nie je vec, ktorú môže niekto vlastniť, ale je darom. Zvrchovaným darom manželstva je ľudská osoba. Dieťa nemôže byť považované za časť vlastníctva, ako by nás k tomu mohla viesť myšlienka domnelého „práva na dieťa“. Z tohto pohľadu má iba dieťa skutočné práva: právo byť ovocím špecifického aktu manželskej lásky svojich rodičov a právo byť rešpektovaný ako osobnosť od okamihu svojho počatia. Preto teda odmietame umelé oplodnenie; Cirkev z morálneho hľadiska zotrváva v opozícii, ak hovoríme o problematike odsúhlasenia umelého oplodnenia manželského páru. Takéto oplodnenie je samo osebe zakázané a je v rozpore s dôstojnosťou plodenia a manželskej jednoty.
 
5. Úvaha predsedajúceho
 
6. Dialóg
Prečo je manželský akt jediný dôstojný spôsob pre plodenie ľudských bytostí? Môže dieťa zveľadiť blaho rodičov?
Aký je rozdiel medzi počatím prirodzenou cestou a na druhej strane medzi vyprodukovaním človeka ako nejakého predmetu? Majú z tohto pohľadu deti nejaké práva?
 
7. Predsavzatie
 
8. Modlitba Zdravas Mária a prosba:
Kráľovná rodiny, oroduj za nás!
 
9. Modlitba – Evangelium Vitae
Ó, Mária, úsvit nového sveta, Matka žijúcich,
tebe zverujeme vec života:
zhliadni, Matka, na nespočetné zástupy detí,
ktorým nie je dovolené prísť na svet,
chudobných, ktorí zápasia s ťažkosťami života,
mužov a žien – obetí neľudského násilia,
starých a chorých zabitých z ľahostajnosti
alebo z nepravého súcitu.
Daj, aby všetci veriaci v tvojho Syna
dokázali otvorene a s láskou ohlasovať
ľuďom našej doby Evanjelium života.
Vypros im milosť, aby ho prijímali
ako stále nový dar, 
aby pociťovali radosť a vďačnosť z jeho slávenia po celý život, 
vypros im odvahu, činné a vytrvalé svedectvo o ňom,
aby mohli budovať so všetkými ľuďmi dobrej vôle,
civilizáciu pravdy a lásky
na česť a slávu Boha Stvoriteľa, ktorý miluje život.
 
10. Záverečná pieseň