8. Závažnosť zločinu nazývaného potrat

1. Úvodná pieseň
2. Modlitba Otče náš
3. Čítanie zo Svätého písma: Žalm 58, 8–10
 
„Nech sa rozplynú sťa voda, čo steká, nech vyschnú ako zdeptaná tráva. Nech sa pominú ako slimák, čo sa v hlien rozteká, ako nedonosený plod ženy, ktorý slnko neuzrie. Prv ako vaše hrnce pocítia oheň z bodliaka, zaživa ich strávi ako oheň hnevu.“
 
4. Zamyslenie 
Hanebný zločin
Spomedzi zločinov, ktoré môžu byť spáchané proti životu, zločin potratu má črty, ktoré ho robia obzvlášť závažným a poľutovaniahodným. Druhý vatikánsky koncil charakterizuje potrat spolu s vraždou ako „nevýslovný zločin“. Avšak dnes sa vo svedomí mnohých ľudí stáva vnímanie vlastnej dôstojnosti stále menej zrozumiteľným. Prijatie potratu do súčasného zmýšľania, správania sa a už aj do právnych noriem je žalujúcim hriechom zvlášť nebezpečnej krízy morálneho cítenia, ktoré je čím ďalej tým menej schopné rozlíšiť dobro od zla, dokonca aj vtedy, keď je v hre základné právo na život. Vidiac takúto vážnu situáciu, potrebujeme teraz viac ako kedykoľvek predtým nabrať odvahu pozrieť sa pravde do očí a nazvať veci pravým menom, a to bez prijatia pohodlného kompromisu, či podľahnutia pokušeniu sebaklamu.
Morálna závažnosť zločinu potratu je zjavná v celej svojej pravde, ak si priznáme, že tu ide o vraždu, a to obzvlášť vtedy, ak zvážime špecifické prvky, ktoré tento zločin obsahuje. Prvým faktom je, že sa takto odstráni ľudská bytosť na samom začiatku svojej existencie. Nevieme si predstaviť nevinnejšiu bytosť, ako je počatý človek. Z akéhokoľvek hľadiska sa na to pozeráme, nemôžeme považovať túto ľudskú bytosť za agresora (útočníka), tým menej za nespravodlivého agresora!
 
„Prerušenie tehotenstva“
Z tohto hľadiska sú výčitky proroka neobyčajne otvorené: „Beda tým, čo vravia zlému dobré a dobrému zlé, robia svetlo tmou a tmu svetlom“ (Iz 5,20). Obzvlášť čo sa týka potratu, existuje tu možnosť širokého použitia dvojzmyselnej terminológie, ako napríklad „prerušenie tehotenstva“, ktorého cieľom je zakrývanie pravdy o potrate a zmenšovanie jeho závažnosti vo verejnej mienke. Možno je táto jazyková hračka sama osebe príznakom nečistého svedomia. Avšak nijaké slovo nemá silu zmeniť skutočnosť vecí zločinu: potrat je „dobre premyslené a zámerné zabíjanie ľudskej bytosti v prvotnej fáze jej existencie, ktorá od počatia až po narodenie rastie, a je jedno, akými prostriedkami je vykonané.“
Je pravda, že rozhodnutie ísť na potrat je pre matku často tragické a bolestné. Jej rozhodnutie oslobodiť sa od plodu počatia často nie je urobené len zo sebeckých dôvodov, alebo bez prihliadania na hlas svedomia. No aj tak si treba uvedomiť, že nijaký motív, nijaký dôvod, akokoľvek by bol dramatický,nemôže ospravedlniť zámerné zabíjanie nevinného ľudského života.
Všetky prenatálne testy, ak rešpektujú život a neporušenosť embrya a ľudského zárodku a sú vykonávané s úmyslom ochraňovať a liečiť, sú zákonné. Na druhej strane, hlboko odporuje právu, ak sú vykonávané s myšlienkou na možné zničenie a potrat v závislosti od výsledku vyšetrenia. Ak niekto žiada prenatálne vyšetrenia s úmyslom potratu, v prípade, že sa potvrdí znetvorenie plodu, alebo prenesenie dedičnej choroby, koná takáto osoba hlboko nezákonnú činnosť.
 
Ďalšia zodpovednosť
Okrem matky sú tu často ešte iní ľudia, ktorí rozhodujú o smrti dieťaťa v matkinom lone. Na prvom mieste je vinný otec, a to nielen vtedy, ak priamo vyvíja nátlak na matku, aby išla na potrat, ale nesie zodpovednosť aj vtedy, ak ju nechá napospas osudu samú čeliť problému tehotenstva. Nemôžeme tiež prehliadnuť tlak, ktorý niekedy prichádza z kruhov širšej rodiny a taktiež od priateľov. Lekári a zdravotné sestry tiež často nesú zodpovednosť, keď dajú svoje schopnosti, ktoré získali aby chránili život, do služieb smrti. Zodpovednosť padá aj na plecia zákonodarcov, ktorí ochraňujú a presadzujú právo na potrat a tiež na správcov zdravotníckych centier, kde sa potraty vykonávajú. Vo všeobecnosti o nič menej zodpovednosti neleží na medzinárodných inštitúciách, nadáciách a asociáciách, ktoré vedú permanentnú kampaň za legalizáciu a rozšírenie práva na potrat vo svete.
 
5. Úvaha predsedajúceho
 
6. Dialóg
V čom spočíva špecifická závažnosť potratu? Je výhradne matka osobou, ktorá nesie za toto rozhodnutie najväčšiu zodpovednosť? Kto sú ďalšie zodpovedné osoby?
Ako môžeme pomôcť žene v znášaní ťažkého bremena tehotenstva? Kto podporuje krízové centrá pre tehotné ženy?
 
7. Predsavzatie
 
8. Modlitba Zdravas Mária a prosba:
Kráľovná rodiny, oroduj za nás!
 
9. Modlitba – Evangelium Vitae
Ó, Mária, úsvit nového sveta, Matka žijúcich,
tebe zverujeme vec života:
zhliadni, Matka, na nespočetné zástupy detí,
ktorým nie je dovolené prísť na svet,
chudobných, ktorí zápasia s ťažkosťami života,
mužov a žien – obetí neľudského násilia,
starých a chorých zabitých z ľahostajnosti
alebo z nepravého súcitu.
Daj, aby všetci veriaci v tvojho Syna
dokázali otvorene a s láskou ohlasovať
ľuďom našej doby Evanjelium života.
Vypros im milosť, aby ho prijímali
ako stále nový dar, 
aby pociťovali radosť a vďačnosť z jeho slávenia po celý život, 
vypros im odvahu, činné a vytrvalé svedectvo o ňom,
aby mohli budovať so všetkými ľuďmi dobrej vôle,
civilizáciu pravdy a lásky
na česť a slávu Boha Stvoriteľa, ktorý miluje život.
 
10. Záverečná pieseň